Pages Menu
TwitterRssFacebook
 

Categories Menu
Dlaczego warto pić zieloną herbatę.
Zielona herbata oprócz innych rodzajów herbat i kaw na stałe zagościła w naszej kuchni. W sklepach możemy znaleźć ją w różnych wersjach i w akompaniamencie różnych dodatków i ekstraktów,
Herbata ziołowa
Herbata zielona polecana jest bardzo często jako element diety. Zarówno tej mięsnej, jak i rybnej. Dlaczego? Dlatego, że zielona herbata ma wybitne właściwości oczyszczające i może poprawić dość znacznie
Jak pozbyć się wąsika? Laserowe usuwanie włosów i wąsika
Wąsik na twarzy kojarzony jest przede wszystkim z płcią męską. Niestety, niekiedy nadmierny przyrost owłosienia w okolicy górnej wargi dotyczy także kobiet. Jest
Stylizacja włosów: najlepsze sekretów stylistów
Fryzjerzy znają każdą sztuczkę, dzięki której Twoje włosy będą wyglądały fantastycznie. A teraz dzielą się swoimi sekretami, dzięki czemu możesz tworzyć w domu stylizacje
Makijaż permanentny twarzy cena zabiegu Gniezno
Makijaż permanentny to zabieg, który cieszy się coraz większą popularnością. Nic dziwnego - w końcu to sposób na mało inwazyjną korekcję twarzy, która może dać oszałamiające
Aktywne wakacje - zdobywanie nowych kwalifikacji
Szukasz aktywnych wakacji? Lubisz korzystać z wyjazdu nie tylko relaksując się na plaży, ale także uczyć się nowych rzeczy, rozwijać się i zdobywać nowe osiągnięcia? Obawiasz
Sposoby na usunięcie zmarszczek - wypełnianie i usuwanie zmarszczek. Botox?
Od kilku lat gabinety kosmetyczne przeżywają prawdziwy rozkwit. Zabiegi na paznokcie, przedłużanie rzęs czy regulacja brwi, to wciąż przeważające

Posted by on mar 30, 2020 in Zdrowie |

Cholesterol, wpływ na zdrowie i jego znaczenie dla organizmu.

Cholesterol, wpływ na zdrowie i jego znaczenie dla organizmu.

Cholesterol jest substancją tłuszczową niezbędną do budowy wielu komórek w naszym organizmie. Jego dwa podstawowe źródła w organizmie to wątroba, w której jest produkowany oraz żywność pochodzenia zwierzęcego.

 

Cholesterol przemieszcza się po naszym ciele, ulegając w wątrobie kolejnym przemianom, w postaci cząstek zbudowanych z tłuszczy i białek. Te cząstki dzielą się na dwa zasadnicze rodzaje: LDL “zły” cholesterol, który powstaje w wątrobie i w większości składa się z cholesterolu i trójglicerydów, jest to cząsteczka o niskiej gęstości białka. Wysokie stężenie LDL we krwi jest przyczyną powstawania miażdżycy naczyń krwionośnych i w konsekwencji powstawania chorób serca. Transportowany przez nie cholesterol odkłada się w żyłach i w tętnicach. HDL jest potocznie nazywany “dobrym” cholesterolem, wynika to z ochronnego działania HDL na ściany naczyń krwionośnych. HDL Jest cząsteczką o wysokiej gęstości białka oraz mniejszej niż w LDL zawartości cholesterolu i trójglicerydów.

 

Cząsteczka HDL dociera do poszczególnych komórek organizmu i odbiera z nich nadmiar cholesterolu pozostawiony przez lipoproteiny LDL. Następnie transportuje go s powrotem do wątroby, gdzie ulega dalszym przemianom. Cholesterol służy także do produkcji niektórych hormonów, np. kortyzolu, który zwiększa stężenie glukozy we krwi w sytuacjach stresowych. Jest również niezbędny do syntezy witaminy D w organizmie. Spożywając zbyt dużą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych organizm jest stymulowany do produkcji cholesterolu. Wtedy nadmiar cholesterolu przedostaje się do krwioobiegu i odkłada w ścianach tętnic, co prowadzi do miażdżycy. Nasycone kwasy tłuszczowe znajdują się w żywności pochodzenia zwierzęcego, przede wszystkim w tłustym mięsie, maśle, jajach, serach, mleku, wysokotłuszczowych produktach oraz wyrobach cukierniczych.

 

Regularne spożycie błonnika pokarmowego, warzyw surowych oraz pieczywa razowego jest częścią codziennej, zdrowej diety pomagającej kontrolować nadmiar cholesterolu LDL w organizmie. Dodatkowo wysiłek fizyczny wspomaga nasza odporność, wzmacnia mięśnie, podnosi wytrzymałość fizyczną i psychiczną a przede wszystkim redukuje stężenie “złego” cholesterolu. Aktywność fizyczna stymuluje spalanie tkanki tłuszczowej oraz pracę wątroby odpowiedzialnej za przetwarzanie cholesterolu. U osób regularnie uprawiających sport zwiększa sie we krwi stężenie “dobrego” cholesterolu HDL. Nawet lekkie ćwiczenia wzmocnią organizm a najlepsze rezultaty osiąga się, uprawiając sporty wytrzymałościowe: jazda na rowerze, pływanie czy bieganie.